prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Naše lutke jesenske

Autorica navodi kako je u nastavi Hrvatskog jezika važno različitim govornim vježbama omogućiti učenicima stjecanje komunikacijske jezične kompetencije na standardnom hrvatskom jeziku. Ističe kako je i važno da učenici stječu vještine komunikacije i suradnje s drugima u različitim kontekstima, medijima i komunikacijskim situacijama. 

Osim toga, aktivnosti za učenike, ističe, trebaju biti usmjerene na stvaranje vlastitih uradaka u kojima do izražaja dolazi kreativnost potaknuta spoznajama o ljudima i prirodi.

Kako potaknuti učenike na jezično stvaralaštvo na standardnom jeziku (kada znamo da se najlakše i najradije izražavaju na svom dijalektu i razgovornim jezikom)? Tako da im se omogući da govore o onome što im je blisko, da govore iz vlastitoga iskustva.

Učenici šestog razreda Osnovne škole Ludbreg dobili su zadatak koji ih je razveselio. Svaki je učenik trebao izraditi lutku (ljudski lik ili životinju) od prirodnih i jesenskih materijala. Budući da su djeca kreativna sama po sebi, odmah su krenuli s olujom pitanja: mogu li  lutku napraviti od tikve i zrnja kukuruza, mogu li koristiti čačkalice, a grančice, mogu li se koristiti ljepilom i slično. Uz to, svaki je učenik trebao javno, pred učenicima iz razreda i učiteljicom, predstaviti svoju lutku u jednominutnom govoru o lutki ili u obliku lutkina monologa, naravno na standardnom jeziku, prema zadanoj strukturi i smjernicama, tj. elementima vrednovanja govora.

Kada je došao dan da predstave lutku, u učionici se osjećalo posebno uzbuđenje. Svaki je učenik dobio listić s elementima vrednovanja na kojem je bilježio uspješnost javnoga govora jednog od učenika iz razreda i obrazložio mu svoja zapažanja, a uključivali su se i drugi učenici i učiteljica (vrednovanje kao učenje i vrednovanje za učenje). Neki su učenici s lakoćom predstavili svoje lutke. Neki su bili previše uzbuđeni i imali tremu. Neki su osvijestili da su pripremili prekratko predstavljanje. Svi su se trudili govoriti standardnim jezikom, no čuo se i pokoji dijalektizam, nerazgovjetno ili pretiho izgovorena riječ što budnim ušima ostalih učenika nikako nije promaklo. U svom govoru učenici su oblikovali trodijelnu strukturu teksta, stvarali priču o lutki, opisivali ju te ju psihološki i etički karakterizirali. Najuspješnija su izlaganja snimali, sve su lutke izložili u školskom hodniku, fotografirali ih i oblikovali digitalnu izložbu i zajedno s audiozapisima objavili na mrežnoj stranici Škole.

Uloga učiteljice (učitelja) u opisanom stvaralačkom procesu vrlo je važna. Potrebno je stvoriti ozračje suradnje i povjerenja između učenika i učiteljice i učenika i učenika. Motivacija i poticanje učenika da se stvaralački izraze, da pokažu kreativnost svojih ruku i tome dodaju jezičnu kreativnost, radoznalost i otvorenost učitelja novim idejama osigurava povoljnu klimu za poticanje kreativnosti učenika.