Održivi razvoj u Osnovnoj školi Popovac

Učenici Osnovne škole Popovac sudjelovali su tijekom nastavne godine u eTwinning projektu “Living Greenly 2 / Živimo zeleno 2”, a brojnim aktivnostima poticao se volonterski, društveni, praktični i kreativni stvaralački rad, kao i aktivno sudjelovanje djece u ekološkim aktivnostima škole, lokalne zajednice i šire. Tijekom provedbe projekta obilježili su važnije ekodatume i proveli nekoliko ekoakcija.

Svojim predanim radom ostvarili su većinu zacrtanih projektnih ciljeva, unatoč još jednoj izazovnoj godini, te upornošću i kreativnim rješenjima postigli visoku kvalitetu rezultata. Na radionicima o važnosti recikliranja učenici su na zabavan i razumljiv način animirani i educirani jer se dvije trećine sveukupnog otpada, ukoliko se pravilno razvrstava, može ponovno iskoristiti ili poslužiti kao izvor energije. Gomilanjem nerazvrstanog otpada, nepovratno i izravno narušavamo zdravlje ljudi i čistoću okoliša, stoga je važno stare navike zamijeniti novima. Učenici su nakon naučenog izradili brošuru “Put našeg otpada” koja je podijeljena mještanima Općine Popovac.

Jedna od aktivnosti bila je i Zelena računica gdje su učenici u školi i svojim domovima pratili mjesečnu potrošnju jednog energenta. Učenici su pratili potrošnju plina, elektične energije i vode. Krajnji cilj bio je osvijestiti količinu potrošenog energenta i pronaći načine kako promjenom svakodnevnih postupaka možemo ostvariti veće ili manje uštede. Još jednom su potvrdili da svaki pojedinac može vlastitim postupcima doprinijeti dobrobiti našega planeta Zemlje.

Povodom Svjetskog dana šuma (21. ožujka) i Svjetskog dana voda (22. ožujka) učenici su 5. razreda, na nastavi Geografije, uredili pano te se podsjetili na važnost očuvanja šuma i voda te njihovo racionalno korištenje. Svojim posterima i prezentacijama na nastavi Informatike ukazali su na načine na koje vlastitom uporabom vode možemo pomoći u smanjenju poplava, suša, nestašica i onečišćenja vode, kao i u borbi protiv klimatskih promjena.

Posebnu pozornost posvećena je obilježevanju Dan planeta Zemlje (22. travnja). Različitim aktivnostima učenici i učitelji dali su svoj doprinos u podizanju svijesti o nužnosti očuvanja našeg planeta. Učenici 5. i 7. razreda u Kneževu te 6. razreda u Popovcu s učiteljicom geografije Silvijom Švelinger izrađivali su karte svijeta metodom gužvanja papira. Od gužvanih papirića načinili su kontinente koje su zalijepili na papire i potom ih obojali. Predivne karte svijeta sada krase škole. Predvođeni učiteljicom Martinom Vidak, učenici kreativne radionice odlučili su više pažnje posvetiti našem planetu Zemlji te su iskoristili stari, trošan i dotrajao globus i odjenuli ga u novo ruho. Vrijedno su izrađivali krugove, cvjetiće, lišće, leptire… Na nastavi Hrvatskog jezika, uz pomoć učiteljice Lidije Marković i knjižničarke Marijane Kune, učenici su uredili školski pano te se na taj način podsjetili važnosti očuvanja planeta Zemlje. Učenici razredne nastave su s učiteljicom Daneilom Hmurom izradili plakat na temu zaštite Zemlje te su pod nastavom Hrvatskog jezika proučavali dječje časopise tražeći tekstove o očuvanju i važnosti Zemlje, a izuzetno vrijedni bili su i učenici s učiteljicom Ankicom Ostojić koji su kroz različite aktivnosti koristeći razne metode dali svoj veliki doprinos ovom važnom danu. Vrijedne Kneževčanke 5. razreda organizirale su s učiteljicom Anom Kolund čišćenje omiljenog parka kojim uvijek rado prolaze, a petaši i sedmaši u Popovcu izradili su prekrasne plakate te su sadili maćuhice i očistili dječje igralište preko puta škole.

Obilježen je i Europski dan parkova (24. svibnja) s ciljem podizanja svijesti o zaštićenim područjima s naglaskom na važnost zaštite prirode. Učenici 5. razreda u Popovcu i 6. razreda u Kneževu izradili brošure u Canvi o spomenicima parkovne arhitekture, parkovima prirode i nacionalnim parkovima Republike Hrvatske po vlastitom izboru i prošetali se mjesnim parkovima. 

Za vrijeme posjeta belomanastirskom Gradskom odlagalištu otpada i i reciklažnom dvorištu, učenici predmetne nastave su imali priliku poslušati korisno predavanje o gospodarenju otpadom. Upoznali su se raznim načinima razvrstavanja otpada, ali i samim vrstama otpada (poljoprivredni i šumarsko-drvni, opasni, ambalažni…). Poseban naglasak bio je na recikliranju i ponovnoj uporabi i smanjenju količine otpada. Prošetali su i sortirnicom za korisni otpad gdje su vidjeli u uporabi strojeve koji od tzv. otpada stvara korisni otpad koji postaje nova sirovina za proizvodnju (staklo, papir itd). Učenicima je posebno zanimljivo bilo slušati i gledati upravo o onim materijalima koji se mogu ponovno upotrijebiti.

Učitelj informatike Goran Podunavac podijelio je primjere dobre prakse s eTwinnerima na webinaru “S eTwinningom kroz zelenu tranziciju”. Predstavio je školu, projekte i akcijske planove za zelenu tranziciju i digitalizaciju obrazovanja koji pridonose ostvarenju Europskog zelenog plana. Videosnimku webinara možete pogledati na ovoj poveznici.

Na Twinspace stranici projekta “Living Greenly 2 / Živimo zeleno 2” možete pogledati ostale aktivnosti koje su provedene u školi, kao i na koje je sve načine ostvarena suradnja s projektnim partnerima iz deset europskih zemalja. Projektne aktivnosti će biti nastavljene i sljedeće nastavne godine. Kako bi se istinski razumijeli ciljevi održivog razvoja, učenike moramo i dalje poticati da budu aktivni sudionici u svojim lokalnim i globalnim zajednicama.