Poticanje čitanja u knjižnici Osnovne škole Bartola Kašića Vinkovci

Čitanje kao aktivnost utječe na kvalitetu života pojedinca, ali i društva u cjelini. Nažalost, svjedoci smo brzog napretka tehnologije koji je zasjenio čitanje te koliko je čitanje zanemareno posljednjih godina među mladima. Mnogobrojne su prednosti čitanja, a motivaciju za čitanje trebali bismo pronalaziti u svijetu koji nas okružuje. Krajem 2020. godine Vlada Republike Hrvatske podržala je prijedlog Ministarstva kulture da se 2021. godina proglasi Godinom čitanja.

Knjižnica Osnovne škole Bartola Kašića Vinkovci redovito provodi različite aktivnosti poticanja čitanja kroz radionice, izložbe, promocije, projekte i sl. Jedna od aktivnosti ove školske godine 2020./2021. je provođenje projekta “Naša mala knjižnica”. Međunarodni je to projekt poticanja kritičkog čitanja od najranije dobi, poticanja suradnje, upoznavanja kultura i književnosti ostalih europskih država, a namijenjen je učenicima od 7 do 10 godina. Projektom se povezuju učenici, nastavnici, stručni suradnici i roditelji. Projekt provodi školska knjižničarka s učenicima 3. b razreda, u suradnji s učiteljicom Zvjezdanom. Projekt se provodi na radionicama u kojima se čitaju naglas knjige, a potom provode različite aktivnosti s učenicima.

Radionica čitanja 1. Drhturavi vitez

Početkom studenoga 2020. godine održana je prva radionica s učenicima. Na radionici je pročitana slikovnica Drhturavi vitez (Kestutis Kasparavičius), razgovaralo se o podvizima hrabrog viteza, igrana je igra tajnog prijatelja, rješavana je jezična premetaljka, istraživalo se o patkama koje se mogu vidjeti u Hrvatskoj. Učenici su učili da je Kestutis Kasparavičius poznati i cijenjeni litavski pisac i ilustrator za djecu, da je Vilnius glavni grad Litve, kako izgleda litavska zastava i sl.

Radionica čitanja  2. Tko je Antonio?

Početkom prosinca 2020. godine održana je druga radionica s učenicima Na radionici je pročitana knjiga Tko je Antonio? (Sussane Mattiangeli). Osim teksta koji je zanimljiv, učenicima su se jako svidjele ilustracije i zadatci u projektnoj knjižici. Antonio je dječak, sin, bratić, unuk i učenik.  Antonio može biti bilo tko od nas. Svaki učenik se lako zamislio u ulozi Antonija. Učenici su naučili nešto o autorici i ilustratorici, pomoću karte Europe naučili su gdje se nalazi Italija, prisjetili su se poznatih talijanskih pisaca i talijanskih specijaliteta koje vole jesti, obojili su talijansku zastavu i odigrali igru predstavljanja sugovornika.

Radionica čitanja 3. U blizini živi djevojčica

Početkom veljače 2021. održana je treća radionica na kojoj je pročitana knjiga “U blizini živi djevojčica” autorice Ide Mlakar Črnič. Priča je to o djevojčici bez imena, bez prijatelja i bez vlastite sobe. To je djevojčica na koju nitko ne obraća pažnju i ne poziva u društvo, ona čezne za nježnošću i društvom i u sebi skriva tužnu priču. Učenici su zaključili da se svatko od njih može naći u cipelama nevidljive djevojčice. Naučili su nešto novo o Sloveniji, upoznali su novu autoricu i novog ilustratora pomoću teksta i slike, saznali su da je Triglav najveći slovenski vrh, da je Ljubljana glavni grad, da je Slovenija zemlja planina, šuma i špilja, da je jedno od najpoznatijih jela gibanica i još puno toga. Nakon čitanja knjige, izrađena je digitalna knjiga. Nastala je na temelju navedenog naslova, ali je sretnija verzija sadržaja. Učenici su se odlično snašli u ulozi ilustratora.

Radionica čitanja 4. Tiko i Piko: Slučaj Prepolovitelja

Krajem ožujka održana je četvrta radionica čitanja. Pročitana je knjiga i odradili Tiko i Piko: Slučaj Prepolovitelja ( Aino Havukainen i Sami Toivonen). Učenicu su tijekom radionice učili o Finskoj (o finskim specijalitetima, o polarnoj noći, tražili su Finsku na karti Europe, o Laponiji), rješavali su šifrirane poruke, pomagali su detektivskom paru pronaći tko je prepolovio sve predmete. Učenici su, nadahnuti detektivskim parom Tikom i Pikom, odigrali igru zapažanja i pokazali koliko su dobri u tome, otkrivali su tajne poruke, uživali su tijekom detektivskog pokusa i pisanja svojih tajnih poruka. Učenici su nakon čitanja priče nacrtali strip o detektivima koji su uspješno riješili slučaj Prepolovitelja, a napravljen je i videouradak o provedenoj radionici.