prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Pripremanje djeteta na samostalnost (drugi dio)

Što znači biti samostalan? Samostalna je osoba ponajprije neovisna i sposobna donositi i provoditi vlastite odluke, samostalno živjeti i djelovati u zajednici u kojoj živi, ali isto tako znači da prihvaća odgovornost za svoje odluke i postupke. Što znači samostalnost za dijete? Iznimno puno jer je to jedan od najvažnijih koraka koji ga vode prema odrastanju i zrelosti.

Uloga roditelja u pripremanju djeteta na samostalnost ključan je čimbenik djetetovog odrastanja i uspješnog odgoja. U drugom dijelu teksta pročitajte još nekoliko primjera na kojima možete graditi djetetovu samostalnost, a samim time odnos u kojem vlada uzajamno povjerenje, iskrenost i odgovornost.

Samostalan odabir odjeće i odijevanje

Većina današnjih generacija roditelja odrasla je na način da su njihovi roditelji odlučivali što će odjenuti određeni dan u tjednu i nije bilo prostora za proturječje. Danas djeca od vrlo rane dobi žele odlučivati što će odjenuti prije vrtića, a kasnije i škole. Mnogi roditelji nisu sigurni što po tom pitanju trebaju učiniti. Činjenica je da mlađa djeca jednostavno nisu i ne mogu biti dovoljno racionalna i realna po pitanju odijevanja jer se odijevaju po principu što im se sviđa, kakve je boje haljina ili majica i nije im važno je li vani hladno ili ne. Međutim, kako dijete raste, tako se s njime možete i jednostavnije dogovoriti i razumjeti. Postoje i određena djeca koja ne inzistiraju na samostalnom odabiru odjeće, ali postoje i ona koja na takav način od najranije dobi grade svoju autonomiju, neovisnost, samostalnost i pokazuju odlučnost. Dogovorite se s djetetom da pripremi odjeću koju želi nositi sljedeći dan navečer prije spavanja kako bi se ujutro izbjegle eventualne nesuglasice. Ponudite im nekoliko mogućnosti kako bi mogli odabrati što žele odjenuti i poželjno je da te mogućnosti budu u skladu s vremenskim razdobljem. Također, naučite dijete kako se određena odjeća ne može ili ne smije nositi u školu jer se ona mora poštovati kao obrazovna institucija u koju se ne smije dolaziti na nastavu u neprimjerenoj odjeći. Dozvolite djetetu da gradi svoj stil i nemojte ga tjerati da odijeva ono što se isključivo sviđa vama, uključite ga u odabir odjeće prilikom kupovine i dozvolite mu samostalne odluke.

Samostalan odlazak u prodavaonicu i plaćanje računa

Odgovornost i samostalnost prema novcu jedna je od najbitnijih stavki odgoja i jedan od najboljih pokazatelja koliko je dijete samostalno i odgovorno, ali koliko povjerenja roditelj može imati u svoje dijete. Osim što dijete treba samo otići u prodavaonicu i odabrati namirnice koje su potrebne, na kraju sve mora platiti i kod kuće donijeti ostatak novca. Djeca često puta dođu u napast sačuvati ostatak novca, pogotovo ako je u pitanju svega nekoliko kuna, ali važno ga je naučiti kako vi odlučujete o tome smije li sačuvati ostatak ili ne. Isto vrijedi i za plaćanje računa. Djeca se samostalnim odlaskom u prodavaonicu i prilikom plaćanja računa uče odgovornosti prema novcu koji su zaradili njegovi roditelji. Uče kako plaćati račune, kako napraviti popis za kupnju i koje namirnice odabrati ili slijediti upute roditelja i koliko sve treba platiti. Djeca često nemaju osjećaj jesu li potrepštine za kućanstvo skupe i koliko je novaca doista potrebno ne bi li se platili mjesečni računi. Na ovaj način možete im približiti vrijednost novca, ali ih naučiti odgovornosti. Počnite s malim koracima. Povremeno prepuštanje odgovornosti djeci prema navedenim stavkama gradi njihovu samostalnost, uči ih odgovornosti i snalažljivosti i svakako će im biti od iznimne pomoći u određenim životnim situacijama. 

Samostalno putovanje

Kako bi dijete moglo samostalno putovati potrebno je istovremeno graditi odnos u kojem prevladava iskren razgovor i međusobno povjerenje. Samostalno putovanje sa sobom donosi i odgovornost samostalnog upravljanja novcem ili džeparcem koje je dijete dobilo za putovanje. Najteži je dio ovog dijela samostalnosti roditeljski strah da se djetetu nešto loše ne dogodi ili da se ne razboli. Nažalost, to su situacije na koje nitko ne može utjecati pa čak niti ako se roditelj nalazi u tom trenutku pored svog djeteta. U jednom trenutku, situacija će iziskivati od vas da brigu i strah stavite po strani i pustite dijete da samostalno ide na put. Strah i zabrinutost će biti nešto manji ako znate da je dijete usvojilo sve o čemu ste pričali: opasnosti koje se mogu dogoditi, razgovori s neznancima, uzimanje poklona od nepoznatih ljudi, što učiniti ako izgubi dokumente ili ako se razboli i dr. Ako putuje samo, omogućite djetetu mobitel kako biste mogli biti u kontaktu i obavezno se pobrinite da osim u mobitelu pri ruci uvijek ima vaš broj i brojeve za slučaj opasnosti, bez obzira putuje li na određenu lokaciju u Hrvatskoj ili stranoj zemlji. Nastojte ne razmišljati kako će se nešto loše dogoditi, već nastojte što više naučiti svoje dijete o mjestu u koje putuje, čega se najviše mora paziti i što učiniti ako se doista dogodi nešto loše ili zabrinjavajuće. Zamolite te ga da vam uvijek bude dostupno i da bez ustručavanja izbjegava situacije u kojima se osjeća nesigurno, ugroženo ili prestrašeno. Što više zna, više će imati priliku pokazati koliko je samostalno i odgovorno i time opravdati vaše povjerenje.

Samostalan odabir izvannastavnih aktivnosti

Dok je dijete mlađe, roditelji su ti koji uglavnom na temelju prosudbe djetetovih talenata i zanimacije odabiru izvannastavne aktivnosti kojima će se ono baviti. Međutim, postoje isto tako djeca koja već u ranoj dobi pokazuju iznimno izražen interes za određenu aktivnost s kojom se žele baviti. Već tako čvrstom odlukom pokazuju kako imaju čvrst karakter, volju, sposobnost donošenja odluka, ali i iskrenu želju da se bave određenom aktivnošću. U takvom je slučaju poželjno dozvoliti djetetu da odluči samo za sebe, ali ipak je potrebno paziti da se drži svoje odluke. Odluku o izvannastavnim aktivnostima poželjno je donijeti na samom početku nove školske godine, napraviti raspored i odrediti njezin intenzitet, jer škola i školske obveze, ipak moraju biti na prvom mjestu. Ovo je odlična prilika kako naučiti dijete da odustajanje nije opcija kojoj treba pribjegavati u životu. Ako samostalno odluči baviti se određenom izvannastavnom aktivnošću, onda mu je isto tako potrebno dati do znanja kako ne smije odustati prvom prilikom kada se zaredaju obveze ili kada prvi puta postane teško. Budite mu potpora, pomozite djetetu u organizaciji i pohvalite ga za savjesno i samostalno izvršavanje svojih izvannastavnih obveza.

 

Izvor:

http://www.scholastic.com/parents/resources/article/stages-milestones/readiness-rules