prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Snaga izvannastavnih aktivnosti u praksi male baranjske škole

Izvannastavne aktivnosti zauzimaju važno mjesto u kurikulumu Osnovne škole Popovac te predstavljaju snažan alat za poticanje učeničkih interesa, razvoj kompetencija i stvaranje poticajnog školskog okruženja. U drugoj godini provedbe Eksperimentalnog programa škola nastavlja s bogatom ponudom aktivnosti koje, zahvaljujući financijskoj podršci Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, omogućuju učenicima ravnopravno sudjelovanje u nizu obrazovnih i iskustvenih sadržaja – kako u učionici, tako i izvan nje.

Ovaj stručni članak prikazuje opseg, svrhu i učinke B1 programa u školskoj godini 2024./2025., s posebnim naglaskom na međupovezanost aktivnosti i primjere dobre prakse.

Uvod

Izvannastavne aktivnosti u Osnovnoj školi Popovac predstavljaju snažan alat za razvoj potencijala svakog učenika, poticanje socijalne uključenosti i stvaranje pozitivnog školskog ozračja. Kvalitetno planiranim i međusobno povezanim aktivnostima, uz podršku roditelja i Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, učenicima se pruža više od nastavnih sadržaja. Provedba ovakvih programa potvrđuje da izvannastavne aktivnosti nisu samo nadogradnja školskog rada, već njegova ključna i vrijedna sastavnica.

Eksperimentalni program i financijska podrška

Osnovna škola Popovac u svojoj drugoj godini provedbe Eksperimentalnog programa „Osnovna škola kao cjelodnevna škola: Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja“ nastavila je s provođenjem brojnih izvannastavnih aktivnosti (B1 programa), a sve s ciljem poticanja učeničkih interesa, razvoja kompetencija i stvaranja inkluzivnijeg školskog okruženja.

S obzirom na geografski položaj Baranje i specifičan socioekonomski status roditelja i skrbnika učenika, financijska sredstva koja osigurava Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih uvelike olakšavaju sudjelovanje zainteresiranih učenika u dijelu izvannastavnih B1 aktivnosti koji se vežu uz izvanučioničke oblike nastave (troškovi ulaznica, kotizacija, putovanja, smještaja, organiziranih obroka na putovanjima). Za organizaciju i provedbu izvannastavnih aktivnosti predviđen je prosječni godišnji iznos od 2000 eura po skupini.

U dokumentu Eksperimentalni program jasno je navedeno da se program izvannastavnih aktivnosti (B1) organizira i izvodi u funkciji nacionalnoga kurikuluma, kroz zadovoljenje potreba i interesa učenika, kao i prilagodbu rada odgojno-obrazovnim skupinama.

Sudjelovanje učenika je izborno, besplatno i ne uključuje sumativno vrednovanje. Važno je naglasiti da najmanje 20 % aktivnosti u razrednoj i 30 % u predmetnoj nastavi mora biti usmjereno na tjelesnu, zdravstvenu i fizičku dobrobit učenika.

Izvannastavne aktivnosti u Osnovnoj školi Popovac

Kurikulum Osnovne škole Popovac u školskoj godini 2024./2025. obogaćen je s ukupno 21 izvannastavnom aktivnošću, čime se učenicima nudi raznolik i poticajan program za razvoj različitih interesa i vještina. Na kraju svake nastavne godine provodi se evaluacija zadovoljstva učenika izvannastavnim aktivnostima, a na samom početku nastavne godine kroz upitnike i razgovore saznaju njihove prijedloge i želje te ih pokušavaju ostvariti.

U matičnoj školi u Popovcu provodile su se sljedeće aktivnosti: Crveni križ (Anela Pejić), Dramsko-plesna skupina (Ivana Vrbek Mesić), English Plus (Sanja Vuksanović-Čančar), Mažoretkinje (Martina Trčak Zemljak), Mladi poduzetnici (Marijana Kuna), Modelari (Martina Vidak), Odbojka (Filip Škrinjarić), Plamen dobrote (Sanja Kopunović Legetin), Plesna skupina (Suzana Vencl), Quilling (Martina Vidak), Robotika (Mateja Beck), Sportska grupa (Željko Petrović) i Web novinari (Goran Podunavac).

U područnom odjelu Kneževo, gdje se također izvodi nastava od 1. do 8. razreda, učenici su sudjelovali u izvannastavnim aktivnostima Dramsko-recitatorska skupina (Mirjana Pralica), English Everywhere (Sanja Vuksanović-Čančar), Glazboljupci (Lidija Štimac), Književni vremeplov (Silvija Švelinger), Mažoretkinje (Martina Trčak Zemljak), Quilling (Martina Vidak), Sportske igre s loptom (Filip Škrinjarić), Svjetionici vjere (Sanja Kopunović Legetin) i Zaplešimo u svijet (Suzana Vencl).

U Baranji je za učenike razredne nastave održavana Kreativna radionica pod vodstvom Anabele Kolarić, koja im je omogućila izražavanje kroz likovno i kreativno stvaralaštvo.

Suradnja i međupovezanost aktivnosti

Udruživanjem šest izvannastavnih aktivnosti (Web novinari, Književni vremeplov, English Plus, English Everywhere, Svjetionici vjere i Plamen dobrote), početkom svibnja 2025. godine organizirana je dvodnevna terenska nastava za pedesetak učenika predmetne nastave. Terenska nastava u Zagrebu uključivala je posjet Muzeju zaboravljenih priča, vođeni obilazak „Time travel“, manifestaciju Dani Australije, Zoološki vrt, Kamenita vrata i zagrebačku katedralu.

Program je bio osmišljen s naglaskom na razvoj komunikacijskih vještina, kulturne i jezične osviještenosti te međupredmetnog povezivanja. Dojmovi učenika bili su izuzetno pozitivni – istaknuli su kako su uživali u interaktivnim sadržajima, timskom radu i učenju izvan učionice.

Posebnu vrijednost prepoznali su u druženju i povezivanju s učenicima iz drugih izvannastavnih skupina. Roditelji i skrbnici podupiru ovakve aktivnosti te s punim povjerenjem daju suglasnosti za njihovu provedbu, prepoznajući njihov značaj za razvoj djece i njihovu pripadnost školskoj zajednici.

Zaključak

Provedba izvannastavnih aktivnosti u Osnovnoj školi Popovac pokazuje kako kvalitetno planiran i financijski podržan program može značajno obogatiti svakodnevicu učenika, potaknuti njihov osobni i socijalni razvoj te doprinijeti stvaranju motivirajućeg i uključivog školskog ozračja. Udruživanje aktivnosti, suradnja među učiteljima i podrška roditelja primjer su dobre prakse koja potvrđuje važnost cjeline koju Eksperimentalni program želi postići – školu koja učeniku pruža više od znanja: iskustvo, povezanost i pripadnost. S obzirom na postignute rezultate, zadovoljstvo učenika i angažman svih sudionika, jasno je da ovakve aktivnosti nisu samo dodatak školskom programu, već njegova vrijedna i nezamjenjiva sastavnica.

Literatura
1. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. Eksperimentalni program “Osnovna škola kao cjelodnevna škola: Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja” [PDF dokument]. URL: https://mzom.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Obrazovanje/OsnovneSkole/Cjelodnevna-skola/Eksperimentalni-program-Osnovna-skola-kao-cjelodnevna-skola.pdf (Pristupljeno 2024-05-05)
2. Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. URL: https://mzom.gov.hr/vijesti/6082 (Pristupljeno 2024-05-05)
3. Osnovna škola Popovac. URL: https://os-popovac.skole.hr/odluke/ (Pristupljeno 2024-05-05)