Učenici Osnovne škole “Matija Gubec” Cernik sudjelovali u izazovu “AI School Challenge”

Učenici i učitelji Osnovne škole “Matija Gubec” Cernik prihvatili su izazov AI School Challenge, pristupili mu i uspješno priveli kraju međunarodni tečaj “Elements of AI” u kojem su učili i promišljali o umjetnoj inteligenciji i njenom utjecaju na život, učenje i rad danas i u budućnosti.

Potaknuti suvremenim trendovima i željom za učenjem za budućnost, osam učenika i dvije učiteljice prihvatili su izazov “AI School Challenge” koji ima za osnovni cilj educirati učenike i učitelje o osnovama umjetne inteligencije. Pristupili su besplatnom tečaju Reaktora i Sveučilišta u Helsinkiju pod nazivom “Elements od AI – Uvod u umjetnu inteligenciju”. U šest poglavlja zajedničkim snagama i uz puno promišljanja stekli su veliko znanje o tome što je zapravo umjetna inteligencija, a što ona nije, što se pomoću nje može, a što ne i kako ona utječe na naše živote. Kako je i rekao jedan od osnivača udruge koja je nositelj ovog izazova: “Razumjeti svijet oko sebe bez razumijevanja umjetne inteligencije uskoro neće biti moguće”.

U okviru dodatne nastave informatike suradničkim radom u online okruženju virtualne učionice u MS Teamsu i samostalnim istraživačkim radom, svaki su tjedan prolazili jedno poglavlje, proučavali tekstove, promišljali o primjerima i razgovarali o temama:

  1. Što je umjetna inteligencija?
  2. Rješavanje problema s pomoću umjetne inteligencije
  3. Umjetna inteligencija u stvarnom životu
  4. Strojno učenje
  5. Neuronske mreže
  6. Implikacije

U prvom poglavlju pitali su se što je umjetna inteligencija, što nije umjetna inteligencija, hoće li roboti preuzeti naše poslove, kako bi se naši poslovi mogli promijeniti u godinama koje dolaze zbog utjecaja i razvoja umjetne inteligencije, u kojim se područjima tehnologije umjetne inteligencije upotrebljavaju danas, a u kojima će se upotrebljavati u budućnosti? Naučili su osnovne karakteristike UI, a upoznali su se i s temama usko povezanima s UI kao što su strojno učenje, znanost o podacima i duboko učenje. Malo su i filozofirali – razgovorom o tome zahtijeva li umjetna inteligencija postojanje uma i u kojoj se mjeri svijest može replicirati u obliku izračuna. Svaki je polaznik samostalno definirao umjetnu inteligenciju. U drugom poglavlju proučavali su različite metode umjetne inteligencije koje služe za rješavanje problema u svakodnevnom životu kao što su navigacija, pametni automobili, računalno igranje šaha, igre križić – kružić. Naučili su kako primijeniti algoritam minmax za odabir optimalnih poteza u okviru stabla igre ograničene veličine. Rješavali su različite već poznate mozgalice (prijelaz preko rijeke, tornjevi Hanoja). U trećem poglavlju učili su o sposobnosti umjetne inteligencije obrađivanja neizvjesnih informacija jer stvarni život za razliku od igara pun je neizvjesnih situacija i obmana i problemi najčešće nisu jasni. Tu su proučavali probleme koji se postavljaju pred autonomni automobil, učili su o važnosti vjerojatnosti i mjerenju neizvjesnosti i prognozirali različite vjerojatnosti, računali omjere šansi, a upoznali su i poznato Bayesovo pravilo koje se koristi u procjeni proturječnih dokaza u mnogim znanstvenim disciplinama. U četvrtom poglavlju učili su o tome kako umjetna inteligencija uči i upoznali su strojno učenje i njegove vrste – kako ljudi uče strojeve (nadzirano učenje) te učenje bez učitelja (nenadzirano učenje). Okušali su se i u korištenju metode klasifikatora najbližih susjeda i izradili su jednostavan sustav za preporuku proizvoda za aplikaciju za internetsku kupovinu u kojoj se bilježi povijest kupnji svakog korisnika i na temelju te povijesti predviđa se koje će korisnik proizvode kupiti u budućnosti. Upoznali su se i s pojmom filter-mjehurića koji nastaju tako što se korisnicima na internetu predlažu sadržaji za koje sustav pretpostavi da će mu se svidjeti, negativnim posljedicama istih te načinima kako ih izbjeći. U petom poglavlju susreli su se s pojmom neuronskih mreža koje olakšavaju umjetnoj inteligenciji prepoznavanje i obradu slika i obradu jezika. Kombinacijom velikih skupova podataka i dubokog učenja metodom strojnog učenja u posljednjim je godinama umjetna inteligencija znatno usavršena. U posljednjem, šestom, poglavlju osvrnuli su se na predviđanje budućnosti kao jednim od najtežih problema na svijetu, spoznali su kako je važno promišljati o informacijama koje svakodnevno dobivamo i ne podlijegati krajnostima koje nam se serviraju u medijskom prostoru.

Nakon završenog tečaja otvaraju se nova pitanja, a sada znaju i nova mjesta na kojima mogu tražiti odgovore. Ponuđeno je mnoštvo poveznica na zanimljive sadržaje na istu temu kojima se može produbiti poznavanje teme i promišljati i dalje o njoj, kao i mogućnost pristupa drugom dijelu tečaja “Elements od AI – Stvaranje umjetne inteligencije”. Ono što je sigurno je da ćemo se s umjetnom inteligencijom susretati sve više na svakom koraku te je stoga i ovaj tečaj jedan veliki korak za njih jer su stekli osnovna znanja i lakše će razumjeti što budućnost nosi u ovom segmentu. Svi polaznici koji su završili tečaj s traženim postotkom točno riješenih zadataka preuzeli su certifikate.

Priloženi dokumenti