prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Umjetna inteligencija u službi slabovidnih učenika

U današnjem obrazovanju, koje se sve snažnije oslanja na tehnologiju, ključno je pitanje: kako omogućiti ravnopravan pristup znanju svim učenicima, uključujući one sa specifičnim teškoćama poput slabovidnosti? Napredak umjetne inteligencije u posljednjih nekoliko godina omogućio je razvoj inovativnih alata koji uistinu transformiraju pristup inkluzivnom obrazovanju. Poseban značaj ima upravo njezina primjena u radu sa slijepim i slabovidnim učenicima, kojima tehnologija omogućuje da uče samostalno, sigurno i dostojanstveno.

Slabovidni i slijepi učenici suočavaju se s nizom prepreka u svakodnevnom školskom životu. Ograničen pristup vizualnim materijalima, nemogućnost korištenja standardnih udžbenika, teškoće u snalaženju u digitalnim okruženjima te smanjena socijalna uključenost predstavljaju značajne izazove. Unatoč naporima učitelja i stručnih suradnika, tradicionalni pristupi često ne mogu zadovoljiti individualne potrebe ovih učenika.

Upravo tu tehnologija, osobito umjetna inteligencija, pruža konkretna i učinkovita rješenja. Ona ne samo da omogućuje pristup sadržaju, već učenicima s teškoćama vida daje alate za samostalnost, osobni napredak i uključivanje u kolektiv.

UI kao saveznik inkluzivnog obrazovanja

Umjetna inteligencija omogućuje niz funkcionalnosti prilagođenih individualnim potrebama slabovidnih učenika:

  • pretvaranje teksta u govor (Text-to-Speech) – alati koji omogućuju slušanje pisanih materijala u realnom vremenu
  • govor u tekst (Speech-to-Text) – mogućnost diktiranja sadržaja umjesto tipkanja, što je iznimno korisno za izradu domaćih zadaća ili ispita
  • optičko prepoznavanje znakova (OCR) – UI može skenirati tiskane ili rukopisne materijale te ih pretvoriti u čitljiv digitalni sadržaj
  • prilagodba vizualnog sadržaja – automatsko opisivanje slika, grafova i dijagrama pruža važne informacije koje bi inače bile nedostupne učenicima s oštećenjem vida
  • taktilni prikazi i 3D modeli – UI tehnologije pomažu u izradi obrazovnih materijala koje učenici mogu “čitati” dodirom, poput taktilnih karata ili modela.

Primjena konkretnih UI alata u radu sa slabovidnim učenicima

  • Microsoft Seeing AI

Ova višestruko nagrađivana aplikacija pomaže slabovidnim korisnicima tako što “vidi” umjesto njih. Njezine funkcionalnosti uključuju prepoznavanje teksta, dokumenata, lica, novčanica, boja, pa čak i scena iz okoline. Omogućuje korisnicima da se lakše orijentiraju u prostoru, komuniciraju i samostalno obavljaju svakodnevne aktivnosti. U školskom kontekstu, učenici mogu slušati sadržaj nastavnih materijala, skenirati knjige, identificirati osobe i objekte u razredu te koristiti aplikaciju kao podršku pri kretanju školom.

  • Microsoft Math Solver i OneNote Math Assistant

Rješavanje matematičkih problema često je velik izazov za učenike s vidnim teškoćama. Kombinacijom Math Solvera i OneNotea, učenici mogu fotografirati zadatke, slušati upute i pratiti rješenja korak po korak. Iako ovi alati sami po sebi nisu dizajnirani za slabovidne korisnike, u kombinaciji s TTS softverom postaju snažna potpora u učenju matematike.

  • Miro – suradnja u stvarnom vremenu za sve učenike

Alat Miro, iako vizualno bogat, omogućuje brojne funkcionalnosti koje su dostupne i slabovidnim učenicima. Povećanje teksta, kontrastna paleta boja, glasovne bilješke i integracija s čitačima ekrana omogućuju učenicima ravnopravno sudjelovanje u projektima, istraživačkom radu i zajedničkim zadacima.

Podrška nastavnicima

Uloga nastavnika ostaje ključna, ali uz podršku alata poput MagicSchool i Diffit for Teachers, njihova produktivnost i učinkovitost značajno rastu. MagicSchool omogućuje brzu izradu nastavnih planova, kvizova i radnih listova koji se mogu personalizirati. Posebno su korisne tzv. “UI sobe” – sigurna okruženja u kojima učenici komuniciraju s UI chatbotovima kako bi dobili pomoć u pisanju, učenju, pa čak i vođenju dijaloga s književnim ili povijesnim ličnostima. Nastavnik ima uvid u svu komunikaciju, čime se osigurava kvalitetna i ciljana podrška. Diffit for Teachers je iznimno koristan u kreiranju pristupačnih nastavnih materijala za učenike s teškoćama vida. Alat koristi UI za prilagodbu složenosti i forme obrazovnih sadržaja – tekstovi se mogu pojednostaviti, sažeti ili proširiti prema razini razumijevanja učenika. Uz to, Diffit omogućuje generiranje sadržaja u različitim formatima, uključujući one prilagođene za čitače ekrana ili zvučnu obradu. Time se postiže inkluzivnost bez kompromisa u kvaliteti obrazovanja.

Tehnologija koja ne vidi, ali omogućuje da učenici “vide” više

Umjetna inteligencija ne zamjenjuje učitelja, već ga osnažuje. Kroz primjenu tehnologije, obrazovanje postaje pristupačnije, dinamičnije i prilagođenije individualnim potrebama svakog učenika. Za slabovidne učenike to znači više od pukog pristupa gradivu – to znači slobodu učenja, osjećaj pripadnosti i mogućnost postizanja izvrsnosti na vlastiti način. Tehnologija koja “vidi” zapravo omogućuje da učenici koji sami ne vide – vide dalje i dublje. Ona uklanja barijere i otvara vrata znanja. Na nama je, kao nastavnicima, da ta vrata širom otvorimo i budemo vodiči u svijetu u kojem je znanje dostupno svima.