Program provodi Education for Climate Coalition – inicijativa Europske komisije posvećena klimatskom obrazovanju, održivom razvoju i jačanju suradnje među školama diljem Europe.
Inicijativa djeluje u okviru Europskog obrazovnog prostora i podržava projekte koji spajaju digitalnu i zelenu tranziciju, promiču međupredmetno učenje te osnažuju škole kao središta društvene i ekološke promjene.
Rezultati poziva objavljeni su 1. listopada 2025. na platformi Education for Climate a projekt vukovarskih gimnazijalaca uvršten je među tri pobjednika u tematskom području GreenComp in STEM Teaching and Learning, uz projekte iz Italije i Francuske, dodatno se istaknuvši kao najbolje ocijenjen projekt u svojoj skupini. Službeni blog o projektu dostupan je na poveznici.
Primjeri dobre prakse u klimatskom obrazovanju
Poziv Innovative Green Education Actions 2025 bio je otvoren od 12. lipnja do 14. rujna 2025. i privukao je više od 100 prijava iz cijele Europe. Tražili su se primjeri dobre prakse u klimatskom obrazovanju, a projekti su se prijavljivali u tri tematska područja: Schools as Living Labs for Sustainability, GreenComp in STEM Teaching and Learning i Citizenship Education.
Cilj poziva bio je pronaći i istaknuti inovativne obrazovne inicijative koje povezuju učenje, održivost i aktivno građanstvo te pokazuju kako se europski okvir kompetencija za održivost (GreenComp) može integrirati u poučavanje i učenje i konkretno primijeniti u školama.

Prijavljeni projekti prolazili su višestupanjski proces provjere a vrednovani su prema kriterijima inovativnosti, razini sudjelovanja zajednice, multidisciplinarnosti, mjerljivim rezultatima, dokazima provedenih aktivnosti i utjecaju na zajednicu – kriteriju koji je nosio i najveću težinu.
U svakoj tematskoj kategoriji odabrana su tri projekta koja su ostvarila najviše rezultate prema ovim pokazateljima pri čemu je o odabiru odlučivao tročlani stručni panel sastavljen od predstavnika Europske izvršne agencije za obrazovanje i kulturu (EACEA), Glavne uprave za obrazovanje i kulturu (DG EAC) te stručnjaka iz područja klimatskog obrazovanja.
Projekt Gimnazije Vukovar nagrađen je u kategoriji GreenComp in STEM Teaching and Learning, koja istražuje načine kako povezati STEM obrazovanje i održivost kroz istraživačko učenje, praktične zadatke i projekte koji razvijaju odgovornost prema okolišu.
Lokalni ekološki izazovi
Riječ je o višegodišnjem projektu koji su osmislili i koordinirali nastavnici Sanja Pavlović Šijanović, Antonija Milić i Davor Šijanović, a u čijoj provedbi aktivno sudjeluju učenici različitih razreda.
Projekt je započeo kao učenička inicijativa proizašla iz želje da se istraže i razumiju lokalni ekološki izazovi, osobito zagađenje mikroplastikom u rijeci Dunav.
U suradnji s komunalnim službama i laboratorijem u Osijeku, učenici su prikupljali i analizirali uzorke vode, prepoznajući i klasificirajući čestice mikroplastike.
Solarna farma i pametna vodenica
Nadovezujući se na rezultate istraživanja, osmislili su održiva tehnološka rješenja u vidu solarne farme od deset povezanih panela i pametnu vodenicu s mini generatorom i IoT upravljanjem.
Modeli su izrađeni primjenom 3D ispisa, elektronike i Arduino programiranja, a ujedno služe kao edukativni alat i primjer zelene inovacije. Učenici su u projekt uključili i širu zajednicu kroz javne radionice, izložbe, prezentacije i akcije čišćenja obala Dunava i Vuke. Projekt je povezao znanstveno razmišljanje, tehničku kreativnost i društveni angažman, što je prepoznato kao primjer autentičnog učenja temeljenog na stvarnim izazovima i uspješne primjene GreenComp kompetencija u školskom okruženju.
Kao jedan od dobitnika, tim vukovarske gimnazije, pozvan je na Education for Climate Day 2025, koji će se održati 23. listopada u Bruxellesu. Na ovom istaknutom događaju, svi nagrađeni projekti bit će predstavljeni pred europskom zajednicom nastavnika, stručnjaka i donositelja odluka te će poslužiti kao inspiracija i model dobre prakse za druge škole diljem Europe. Pozvani sudionici imat će priliku predstaviti svoj projekt uživo i sudjelovati u zajedničkim radionicama i panelima posvećenima klimatskom obrazovanju i zelenoj tranziciji.
Ovo priznanje potvrđuje da se odgojno-obrazovni rad usmjeren na održivost i u hrvatskim školama može prepoznati na europskoj razini. Projekt Gimnazije Vukovar primjer je kako učeničke inicijative, kreativnost i timski rad mogu doprinijeti razvoju zelenih kompetencija i potaknuti pozitivne promjene u zajednici.