Motivacija srednjoškolaca na svakodnevno tjelesno vježbanje tijekom pandemije

Nastava na daljinu tijekom školske godine 2020./2021. je po preporuci Ministarstva znanosti i obrazovanja organizirana u realnom vremenu po važećem rasporedu. S obzirom da su učenici pratili nastavu sjedeći od šest do sedam sunčanih sati ispred laptopa, računala ili mobilnih uređaja, autorica ih je odlučila motivirati na svakodnevno kretanje koje je svima dostupno, a to je hodanje.

Školski projekt “Tjedni izazovi u hodanju” u Školi primijenjene umjetnosti i dizajna Osijek provođen je tijekom prosinca 2020. godine, siječnja i veljače 2021. godine. Sudjelovao je 31 učenik, 27 učenica i 4 učenika, iz sva četiri prva i svih trećih razreda.

Korištenjem modernih sustava za praćenje kretanja, GPS i mobilnih aplikacija bilježili su dnevne aktivnosti u jednom tjednu. U prosincu, preporučeno vrijeme dnevnog kretanja je bilo minimalno 30 minuta, a minimalan broj prijeđenih kilometara 15. U siječnju je preporučeno vrijeme dnevnog kretanja povećano na minimalno 35 minuta, a minimalan broj prijeđenih kilometara na 20. U veljači preporučeno vrijeme minimalnog dnevnog kretanja je bilo 40 minuta, a minimalan broj prijeđenih kilometara bio je 25. Rezultate tjednih izazova u obliku fotografija stavljali su u svoju mapu na kanalu Tjelesne i zdravstvene kulture unutar svog razreda na platformi MS Teams. Nagrađeni su odličnom ocjenom za svaki ispunjen tjedni izazov u sastavnicu aktivnost učenika i odgojni učinci u e-Dnevniku.

U prosincu 2020. godine tjedne izazove je napravilo 20 učenika i 2 učenice, ukupno su prehodali 500 km. Tijekom siječnja 2021. godine, s obzirom da su bili zimski praznici, samo je sedam učenika napravilo izazov i prepješačilo 178 km, dok se u veljači broj učenika koji su ispunili izazov povećao na 11, a broj kilometara na 431. Od ukupnog broja učenika, u prvim i trećim razredima, tjedni izazov je napravilo 41 % učenika, što je zadovoljavajući postotak jer se nisu prije susreli sa motoričkim zadacima izvan nastave. Prehodali su ukupno 1109 km što je ekvivalent udaljenosti od Osijeka do glavnog grada Italije, Rima. Najveći ostvareni pojedinačni rezultat jedne učenice je 122 km. Anketa u MS Formsu je provedena u razdoblju od 1. do 12. ožujka 2021. godine. 30 učenica/ka su dali povratne informacije o provedenim aktivnostima izvan nastave. Tjedni izazovi su se svidjeli 93 % učenika. Pozitivne utjecaje na svoj organizam koje su učenici primijetili: bolje raspoloženje kod 24 učenice/ka, rješavanje dnevnog stresa kod 20 učenica/ka i pozitivan utjecaj na mentalno zdravlje kod 18 učenica/ka. Motivi zbog kojih su napravili tjedni izazov su: poboljšanje mentalnog zdravlja 18 učenica/ka, poboljšanje tjelesnog zdravlja 18 učenica/ka, korisno utrošeno slobodno vrijeme 18 učenice/ka, iz zabave 16 učenica/ka, zbog druženja 15 učenica/ka, zbog odlične ocjene 15 učenica/ka i iz dosade 11 učenica/ka. Nakon što su se navikli na svakodnevno brzo hodanje minimalno od 30 do 40 minuta, kod njih 24 je ono postalo dnevna navika ponašanja, što izuzetno veseli i motivira autoricu za daljnji profesionalni rad s mladima.

Učenički prijedlozi za buduće izazove kad bude toplije vrijeme su vožnja biciklom, rolanje, hodanje većeg broja kilometara i duljeg vremenskog trajanja. Nove izazove planiraju tijekom travnja, svibnja i lipnja 2021. godine.