Projekt „Kroz Zagreb do Svemira“ počeo je u nastavnoj godini 2023./2024. u dvjema osnovnim školama: OŠ dr. Vinka Žganca i OŠ Petra Preradovića iz Zagreba. Cilj projekta je približavanje fizike i matematike te jačanje interesa za istraživanje svemira kroz razne aktivnosti.
Inspiracija Kožarićeva instalacija
Svemirom su od davnina fascinirani ljudi svih dobnih skupina, a njegova važnost u razumijevanju svijeta oko nas ne može se dovoljno naglasiti. Kroz projekt “Kroz Zagreb do svemira” željelo se učenicima omogućiti jedinstveno iskustvo učenja o Svemiru i njegovim tajnama, koristeći Kožarićevu instalaciju u Zagrebu kao inspiraciju i poveznicu sa stvarnim svijetom.
Učenici su kroz interaktivne aktivnosti imali priliku detaljno upoznati svaki planet Sunčevog sustava, razumjeti njihove jedinstvene karakteristike te shvatiti važnost Sunca, koje je ujedno izvor energije i polazišna točka u svemirskim istraživanjima. Ovaj projekt pružio je učenicima priliku da istražuju, uče i kreativno se izražavaju, čime su produbili svoje znanje o svemiru i njegovoj neizmjernoj važnosti za život na Zemlji.
Interaktivni pristup
Projekt je osmišljen kako bi učenici putem interaktivnog pristupa istraživali različite aspekte matematike, fizike i astronomije. Cilj ovog projekta je povezivanje teorijskog znanja s njegovom primjenom u stvarnim situacijama, čime se potiče razvoj logičkog razmišljanja i kreativnog pristupa problemima.
Učenici su rješavali zadatke različite težine, koji su im omogućiti da se suoče s izazovima koji zahtijevaju razumijevanje i primjenu osnovnih zakona matematike i fizike, te osnovnih principa astronomije. Zadaci su biti raspoređeni u etape, a svaki je biti označen QR kodom. Skeniranjem QR koda učenici su pristupili zadatku koji trebaju riješiti kako bi napredovali prema sljedećem koraku.
Nakon što riješe zadatak, učenici su posjetiti “Kožarićev prizemni planet” smješten u Zagrebu, gdje su čitali i proučavali pripremljene materijale o planetu koji su upravo istraživali.
Razumijevanje interdisciplinarnih povezanosti
Ovaj proces omogućuje im da ne samo nauče osnovne koncepte, već i da ih primijene u kontekstu stvarnog svijeta, učeći kako se teorijsko znanje koristi za razumijevanje i objašnjavanje prirodnih fenomena. Kroz projekt se nastoji omogućiti učenicima da razviju svoje vještine rješavanja problema, suradnje u grupama i komunikacije, te da steknu dublje razumijevanje interdisciplinarnih povezanosti među znanstvenim područjima.
Učenici su započeli svoj put rješavanjem prvog zadatka koji je otkrio lokaciju Sunca u Bogovićevoj ulici. Pristup rješavanju zadataka je slijedeći: Skeniranjem QR koda, učenici dobivaju zadatak koji se sastoji od 2 jednostavnija računska zadatka, prikladna za učenike 7. i 8. razreda koji rade u grupama.
Svaki riješeni zadatak vodio ih je do sljedeće instalacije, završavajući kod instalacije planeta Neptuna. Zadaci su bili raznovrsni, različitih težina, a obuhvaćali su sadržaje iz matematike i fizike čime se poticala interdisciplinarnost i razvijanje različitih vještina, kao npr. logičko razmišljanje, primjenu teorijskih znanja u praksi te rješavanje problema u dinamičnom okruženju.
Prikupljajući podatke o svakom planetu, učenici su računali udaljenosti između instalacija i stvarne udaljenosti između Sunca i planeta u našem Sunčevom sustavu te su u svojim školama izrađivali modele Sunčevog sustava, prezentacije i kvizove.
Neizostavna podrška nastavnika
Tijekom cijelog procesa nastavnice su učenicima pružale podršku pri rješavanju zadataka te im pomagale u snalaženju u gradu, čime je osigurana dodatna sigurnost i motivacija za sudjelovanje. Za realizaciju ovog projekta angažman učitelja je definiran na samom početku u vidu osiguravanja svih potrebnih materijala do pripreme samog odlaska na obilazak lokacija planeta.
Ovaj projekt ne samo da potiče znanstveno razmišljanje, već potiče i timski rad te kreativnost među učenicima, dok im pruža jedinstveno iskustvo učenja izvan učionice.
Kroz ovaj edukativni put, učenici su povezivali matematiku, geografiju, fiziku, hrvatski, povijest i astronomiju, usmjereni na interaktivno i praktično učenje.
Tijekom rada na projektu, učenici su pažljivo ispunjavali tablicu koju su im pripremile njihove profesorice, bilježeći važne informacije i korake svakog zadatka (tablica 1).
| tablica 1. Tablica koju su učenici popunjavali | |||||
| Izmjereno na Zemlji | U Svemiru pomoću Zemaljskih izračuna | U Svemiru u stvarnosti | Odstupanje | ||
| Merkur | x | x | x | x | |
| Venera | x | x | x | x | |
| Zemlja | x | x | x | x | |
| Mars | x | x | x | x | |
| Jupiter | x | x | x | x | |
| Saturn | x | x | x | x | |
| Uran | x | x | x | x | |
| Neptun | x | x | x | x | |
Projekt “Kroz Zagreb do Svemira” potvrđuje uspješnost u ostvarivanju ključnih obrazovnih ciljeva. Kroz aktivno sudjelovanje u empirijskim istraživanjima i konstrukciji vlastitih znanstvenih eksperimenata, učenici su razvili važne vještine kao što su planiranje, istraživanje, analiza podataka, te jasna komunikacija i izražavanje svojih ideja.
Aktivno učenje i istraživanje
Konstruktivistički pristup omogućio je učenicima da postanu aktivni sudionici vlastitog procesa učenja, što je rezultiralo većim interesom za aktivno učenje i istraživanje.
Projekt je također doprinio razvoju socijalnih vještina poput međusobnog poštovanja, suradnje i razmjene ideja, što je stvorilo pozitivnu i motivirajuću atmosferu za sve učenike.
Na temelju ovog iskustva, učenici su ne samo proširili svoja znanja, već i ojačali svoju sposobnost za samostalno razmišljanje i kreativno rješavanje problema.
U konačnici, projekt “Kroz Zagreb do Svemira” uspješno je ispunio svoj cilj – potaknuti učenike na istraživanje, omogućiti im da se uključe u znanstveni proces te ih pripremiti za daljnje izazove u obrazovanju i životu.