prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Kako učenici Osnovne škole Ivana Kukuljevića Sakcinskog doživljavaju umjetnu inteligenciju u učenju?

U Osnovnoj školi Ivana Kukuljevića Sakcinskog, Ivanec provedena je anketa o korištenju umjetne inteligencije u učenju. Pokazalo se da većina učenika koristi UI alate poput ChatGPT-a i Duolinga, a mnogi izražavaju želju za dodatnim učenjem o ovoj tehnologiji. Rezultati ukazuju na potrebu za jasnim pravilima i edukacijom o odgovornom korištenju UI-ja.

U ožujku/travnju 2025. godine, u sklopu školskog projekta Sigurno koračajmo Internetom, u Osnovnoj školi Ivana Kukuljevića Sakcinskog u Ivancu provedena je anonimna anketa među učenicima od 5. do 8. razreda. Anketu je provodila učiteljica informatike Renata Papec. Cilj istraživanja bio je ispitati koliko su učenici upoznati s umjetnom inteligencijom (UI), na koji način je koriste u učenju te kakve stavove imaju o njezinoj ulozi u obrazovanju.

Anketu je ispunilo 275 učenika. Rezultati pokazuju da su UI alati već prisutni u svakodnevici velikog broja učenika. Njihovi odgovori otkrivaju uzbudljivu, ali i izazovnu sliku načina na koji se nove tehnologije integriraju u obrazovni proces.

Tko koristi UI i za što?

Analiza je pokazala da velika većina učenika ima iskustva s UI alatima. Točnije, više od 89 % ispitanika izjavilo je da je koristilo neku UI aplikaciju u obrazovne svrhe. Među najpoznatijim alatima ističu se ChatGPT, Duolingo, Photomath i Canva AI, dok dio učenika navodi kako koristi “sve alate koje može pronaći”.

Kada se govori o učestalosti korištenja, većina učenika izjavljuje da UI alate koristi ponekad (oko 73 %), dok ih 10 % koristi nekoliko puta tjedno, a 4 % svaki dan.

Najčešće navedene svrhe korištenja uključuju pomoć u rješavanju matematičkih problema, provjeru znanja, učenje jezika, pisanje sastavaka i izradu prezentacija. Umjetna inteligencija se koristi ne samo kao alat za rješavanje zadataka, već i za razvoj kreativnosti i izražavanja.

Stavovi učenika i potreba za edukacijom

Na pitanje o korištenju UI-ja za prepisivanje ili varanje, nijedan učenik nije izričito priznao takvu praksu, iako 16 % učenika priznaje da bi mogli koristiti UI za pisanje domaćih zadaća u budućnosti.

Više od trećine učenika smatra kako bi škole trebale postaviti jasna pravila o korištenju UI-ja. Ova potreba za regulacijom pokazuje da učenici prepoznaju kako granica između pomoći i zlouporabe može biti tanka, te žele jasne smjernice koje bi im pomogle u odgovornom korištenju tehnologije.

Također, 62 % učenika izjavilo je da bi voljelo učiti više o umjetnoj inteligenciji kroz redovnu nastavu, što ukazuje na velik interes za dodatno obrazovanje o tehnologijama koje već svakodnevno koriste.

Digitalna pismenost i uloga roditelja

Značajan broj učenika nije razgovarao s roditeljima o korištenju UI-ja, što ukazuje na nedovoljnu uključenost obitelji u ovu temu. Ipak, većina učenika svjesna je da neki UI alati mogu pamtiti osobne podatke. To je dobar pokazatelj njihove digitalne pismenosti i svijesti o zaštiti privatnosti.

Učenici su upitani i za savjete koje bi dali drugima. Odgovori uključuju poruke poput: “Budite pažljivi i provjerite sve informacije”, “Nemojte varati, koristite UI kao pomoć”, i jednostavno – “Samo jako!”.

Pogled prema budućnosti

Rezultati ankete jasno pokazuju da učenici aktivno koriste umjetnu inteligenciju kao podršku učenju. Također, postoji snažna potreba za dodatnom edukacijom i postavljanjem jasnih pravila za odgovorno korištenje.

Važno je nastaviti sustavno raditi s učenicima na razumijevanju umjetne inteligencije, razvijanju kritičkog mišljenja te poticanju odgovornog i etičkog korištenja tehnologije.

Ova anketa predstavlja vrijedan temelj za buduće obrazovne aktivnosti koje će pomoći učenicima ne samo koristiti, već i razumjeti tehnologiju koja oblikuje naš svakodnevni život.