Projekt “Njezino veličanstvo kopriva” u Osnovnoj školi “Ljudevit Gaj” Krapina

Kako je 2020. godina proglašena Godinom ljekovitog bilja i biljnog zdravstva, a 2021. Godinom čitanja, učenici 4. b razreda i učiteljica Marija Klasić u suradnji sa školskom knjižničarkom Suzanom Pracaić u Osnovnoj školi “Ljudevit Gaj” Krapina, osmislili su projekt pod nazivom “Njezino veličanstvo kopriva” i realizirali ga tijekom školske godine 2020./2021. Rezultati su izvrsni, ishodi ostvareni, a učenici osvijestili kako čitanje i kopriva (ljekovito bilje) utječu na zdravlje i svojim primjerom širili ekološku svijest zajednice.

Projektna nastava je oblik rada u kojoj se potiče radoznalost djece, učenje s razumijevanjem i iskustveno učenje u realnoj stvarnosti. Iako četvrti razredi rade po “starom” nastavnom planu i programu, u projektu su ostvarili odgojno-obrazovni ishode iz Prirode i društva (Učenik vrednuje važnost odgovornoga odnosa prema sebi, drugima i prirodi), Hrvatskog jezika (Učenik posjećuje kulturne događaje u prirodnom ili virtualnom svijetu, Učenik opisuje značenje popularno kulturnih tekstova, Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnog teksta) i Likovne kulture (Učenik objašnjava i u likovnom i vizualnom radu interpretira kako je oblikovanje vizualne okoline povezano s aktivnosti i namjenama koje se u njoj odviju). U aktivnostima projekta ostvarene su gotovo sve međupredmetne teme.

Ciljevi projekta bili su:

  • Učenici će upoznati ljekovita svojstva samonikle biljke.
  • Učenici će se upoznati sa značajem koprive u ishrani (čaj, dodatak jelima), njenom učinku na poboljšanje zdravlja ljudi i njenoj primjeni za bolji rast i razvoj biljaka.
  • Učenici će istražiti prošlost ljekarništva u svom gradu.
  • Kopriva i literarni radovi.
  • Kopriva i likovni radovi.
  • Kopriva i praktični radovi (ubiranje koprive, sušenje biljke i priprema čaja).
  • Zeleni doručak u školi.
  • Knjižnica kao izvor informacija, mašte i razvoj digitalnih kompetencija (literarni natječaj, istraživanje i izrada kviza)
  • Predstavljanje i promocija projekta povodom Dana škole.

Projekt se može promatrati kroz 4 etape rada: izrada plana projekta (priprema panoa s istaknutim ciljevima projekta, načinima i oblicima rada, vrijeme i mjesta izvođenja), realizacija projekta, prezentacija projekta (prostor škole, web stranica škole, mediji) i evaluacija projekta.

Realizacija projekta

Smatraju da je za učenje i istraživanje najvažnija motivacija djece. Tako je učiteljica Marija na vrlo zanimljiv način, zainteresirala učenike za biljku problemskim pitanjem “zašto kopriva peče”, a svaki netočan odgovor, kopriva je kaznila svojim blagim “haranjem” po rukama učenika. Tema iz Prirode i društva “Iz prošlosti domovine Hrvatske” i svečano obilježavanje Dana škole uz obljetnicu smrti dr. Ljudevita Gaja (20. travnja), potaknula je učenike da istraže povijest ljekarništva u gradu. Tako je u suradnji sa školskom knjižnicom ostvaren posjet franjevačkom samostanu i crkvi Sv. Katarine, kako bi saznali o prvoj ljekarni koju su vodili braća franjevci u 18. st. Više informacija saznali su od gvardijana samostana, p. Franje Tomašića i vodiča, g. Željka Pospiša, čovjeka širokog znanja, zaljubljenika u krapinsku povijest i kulturnu, pisanu baštinu. Također, saznali su da je otac Ljudevita Gaja – Ivan Gaj bio ekonom u franjevačkom samostanu i da je bio ljekarnik te je u vrtu oko svog doma, u Gajevoj ulici, uzgajao svakojako, ljekovito bilje.

Posjet franjevačkom samostanu u Krapini

Uporabom različitih izvora znanja, enciklopedija i edukativnih mrežnih stranica, učenici su upoznali dijelove biljke i njena nutritivna svojstva te saznali o ljekovitosti biljke i njenoj primjeni u prirodnoj medicini, kulinarstvu i povrtlarstvu. Tako su o koprivi izrađene mentalne mape, promidžbeni plakati, u skupnom radu pisale su se stvaralačke priče i na temelju njih osmišljavali stripovi, nastajali su stvarni opisi biljke i osvrti na posjete izvan škole, izračunavali su se zadaci iz matematike čiji rezultati su dovodili do rješenja.

Učenici su, naravno, najviše uživali u ubiranju same koprive. Motivirala ih je lektira Družbe Pere Kvržice pa su učenici morali pokazati hrabrost i odvažnost u ubiranju koprive te razvijati vještinu sušenja biljke. Boravak na svježem zraku, i to još u društvu s prijateljima iz razreda, pretvorio je taj zadatak u zadovoljstvo.

Dan škole 2021.

Kako bi razvijali poduzetnički duh i ostvarili teme održivog razvoja, učenici su u tjednu obilježavanja Dana škole osmislili “Gajevu ljekarnu”, na kojoj su prezentirali dio rezultata projekta: plakate, stripove, mentalne mape, literarne i druge kreativne radove.

Noć knjige 2021.Noć knjige 2021. - izrada online kviza

Kao sastavni dio manifestacije Noć knjige 2021. bio je raspisan, u suradnji s Hrvatskom udrugom školskih knjižničara, nagradni natječaj “Ljekovita lektira”, što nim se idealno uklopilo u projekt pa su radove koji zadovoljavaju uvjetima prijavili na taj natječaj. Na veliko zadovoljstvo i ponos, rad “Intervju s Knjiguškom” osvojio je 1. mjesto u kategoriji 1. – 4. razreda. Druga aktivnost s kojom su se uključili u obilježavanje manifestacije Noć knjige, bila je izrada kviza o ljekovitosti bilja i ljekovitosti čitanja. Pitanja i  odgovore vezane uz ljekovito bilje osmislili su učenici uključeni u ekološku skupinu, a školska knjižničarka Suzana im je pomogla u izradi kviza u Google digitalnom alatu. Kviz je bio osmišljen, ne samo za učenike i učitelje škole, nego i širu zajednicu.

Dan planeta Zemlje

Na dan obilježavanja planete Zemlje, 22. travnja, učenici su posebno obradovali učenike i učiteljice škole tako što su im poklonili posušenu koprivu za čaj, iz vlastite proizvodnje i na taj način  promovirali zdravi, prirodni čaj. Najveći kulinarski doživljaj bio je tzv. “zeleni doručak” u školi:  palačinke, lepinje i čaj od koprive. Na kraju projekta, učenici su riješili evaluacijski listić u digitalnom obliku i na taj način vrednovali ostvaren projekt. Odgovorilo je 23 sudionika.

Evaluacija projekta

Aktivnosti koje su provedene, velik broj učenika je vrednovao ocjenom izvrstan (5): posjet franjevačkom samostanu (njih 21), izrada umnih mapa i plakata (19), ubiranje i sušenje koprive (18), zeleni doručak (19), a najviše im se svidjelo darivanje čaja učiteljicama i učenicima (22). Koliko je projekt pridonio razvoju sljedećih kompetencija, velik broj učenika je ocijenio vrlo uspješno: samostalno stjecanje znanja (njih 19), ekološka svijest (20), zaštita i očuvanje zdravlja (19), kreativnost, stvaralaštvo (19), timski rad (19), digitalne vještine(korištenje interneta i aplikacija) (19), poduzetništvo (16) i socijalni i osobni razvoj (18). Posebno veliko zadovoljstvo ističemu što su učenici prepoznali korisnom suradnju s knjižnicom (100 %) i svi dali ocjenu izvrstan cjelokupnom projektu (100 %). Na pitanje koju bi aktivnost još dodali ovom projektu, mnogi odgovori vezani su uz odlazak u prirodu i branje ili sađenje koprive te:

  • “Dodao bih da pokušamo odnijeti čaj od koprive u bolnicu i podijeliti bolesnima!”
  • “Da naučimo sami raditi neko jelo od koprive”
  • “Izrada sapuna za ruke od koprive”
  • “Odlazak u prirodu na piknik, a kasnije branje koprive”

Osvrt na projekt i zaključak

Iz škole donose zaključak da je suradnja s knjižnicom uspjela, da su ostvarili zacrtane ishode i da je ovaj projekt doprinio sljedećem:

  • Učenici će češće konzumirati domaći čaj umjesto kupovnih napitaka.
  • Učenici će znati objasniti zašto konzumiranje koprive utječe na zdravlje ljudi i biljaka.
  • Učenici su spoznali da i čitanje donosi zdravlje.
  • Učenici su se izražavali na temu koprive razvijajući kreativne literarne, likovne i digitalne sposobnosti.
  • Učenici su organizirali izložbu na kojoj su promovirali proizvode učenicima, djelatnicima škole i roditeljima.
  • Učenici su primjerom širili ekološku svijest zajednice.

Projektnu nastavu nije lako provesti, jer je potrebna dobra organizacija rada i planiranje aktivnosti, kvalitetno uklapanje u satnicu i raspored, dobra suradnja sa stručnim suradnicima i lokalnom zajednicom. Treba voditi brigu o drugim obvezama učenika, prilagoditi sadržaje predznanju učenika s poticanjem na usvajanje novih vrijednosti, da ne bi previše opteretili učenike, jer bi tako dobili neželjeni efekt. Ali iz svega gore navedenog, prikazanog i potvrđenog, projektna nastava donosi puno više dobroga učenicima i učiteljicama u “školi za život”, na njihovom osobnom razvoju i usavršavanju.