Uloga slikovnica u odgoju i obrazovanju djeteta

Slikovnica ima značajnu ulogu u životu djeteta. Naime, to je prva knjiga u životu djeteta čija je svrha pomoći djetetu da otkrije svijet oko sebe.

U rukama roditelja, odgojitelja i učitelja ona pomaže djetetu otkriti svijet; razvija govor i bogati fond riječi te izaziva emocije (prema Kovač-Prugovečki, S., Zalar, D., Zalar, Zalar, Z.). Važnost slikovnice u razvoju djeteta ima temeljnu ulogu u djetinjstvu i razvoju djece općenito. Naime, ako se prisjetimo činjenice da su ocem slikovnice Europljani smatrali weimarskoga nakladnika J. Bertucha koji je 1792. godine objavio pivot izdanje slikovnice za djecu. Navedeni nakladnik je smatrao da dječja slikovnica treba biti obvezan dio inventara dječje sobe kao npr. krevetić, ormar ili drveni konjić. Stoga, dolazimo do zaključka od kolike je važnosti slikovnica za djecu općenito. Mišljenja pedagoga, odgojitelja, učitelja i znanstvenika o tome i danas su ista. Slikovnica ima određene funkcije koje utječu na odgoj djece predškolske i školske dobi. Primjer promocije primjene slikovnica u odgoju djeteta je nacionalni projekt “Čitajmo im od najranije dobi”. Kod učenika u mlađim razredima osnovne škole slikovnica ima višestruku funkciju. Informacijsko-odgojna funkcija u slikovnicama djeci nudi odgovore na brojna pitanja koja ih zanimaju, mogu pronaći i odgovore na probleme s kojima se susreću, a kojih do tada nisu bili svjesni. Spoznajna funkcija slikovnice znači da djeca uz pomoć slikovnice mogu provjeriti svoje znanje o stvarima, odnosima i predmetima koji ih okružuju i da mogu preispitati svoje spoznaje. Kada govorimo o iskustvenoj funkciji slikovnica, tada je važno spomenuti da ne rastu sva djeca u istom okruženju i da nisu upoznata s okruženjima u kojem se nekad raslo i živjelo, osobito djeca iz grada (dvorište, domaće životinje i sl.). O takvim stvarima djeca mogu naučiti iz slikovnica. Slikovnica ima i estetsku funkciju, u djetetu razvija osjećaj ljepote i estetike. Također treba naglasiti i zabavnu funkciju slikovnice, dijete se može s knjigom igrati i učiti, a da toga nije ni svjesno i može učiniti čitanje zabavnim.

Prije upoznavanja sa slikovnicom, bilo bi dobro razgovarati o ilustracijama koje će povezati s iskustvom djece i pojasniti manje poznate tj. nepoznate riječi. Kada su neke riječi teže za razumijevanje, slikovnica se može koristiti slikom i tekstom u sprezi (“Miševi i mačke naglavačke”).